Do jisté míry geniální hry...

 

   Stručná charakteristika:

   2D Realtime strategie žánrově sci-fi, avšak používá vesměs pouze projektilové palné a raketové konvenčí zbraně osazené na klasických jednotkách - tanky, vozidla, vojáci, velmi omezeně letecké jednotky. Těžba jediné suroviny - koření (melanž). Značně jednotvárný design map (pouštní prostředí) reprezentující jediné místo (planeta Arrakis) kde probíhá boj tří hratelných stran o celkovou nadvládu. Klasický herní princip - vytěž --> postav --> vyrob --> najdi --> znič.

 

 

   Dune II: The Building of a Dynasty (1992) 

 

   První skutečná real-time strategie (RTS) si zasluhuje místo v tomto malém "hall of fame" hned z několika důvodů. Podívá-li se na ní člověk s odstupem času a porovná možnosti kterými hra hráče obdařila, dochází k závěru, že se jedná o skutečně geniální dílko.

   Od prvotiny jež principiálně klade základy nového žánru by člověk očekával, v porovnání s aktuálními tituly které prošli téměř 20ceti lety vývoje, spíše už jen zdánlivou podobnost v herních principech. Opak je pravdou a v celkovém úhlu pohledu lze říci, že moderní RTSové hry se od Duny II liší opravdu málo až, řekl bych, zanedbatelně.   

  

   Dune II obr.1   Dune II obr.2

 

   V průběhu let žánr RTS dostal do vínku navíc mnoho věcí, ale nikoliv takové, které by přinášeli zásadní změny. Setkáme se tedy s intuitivním ovládáním pomocí myši bez nutnosti naklikávání povelů, s možnostmi seskupování jednotek, vytváření skupin, s hezčí grafikou, a spoustou obdobných vylepšení nesoucích se ve stejném duchu, avšak uvědomíme-li si čím vším disponovala už stařičká Dune II, budeme možná překvapeni.

 

  • Hra umožňuje výrobu rozličných jednotek od pěchoty přes lehká vozidla a tanky až po těžké tanky a speciální jednotku která je pro každou stranu jedinečná. Nesmíme zapomenout ani na letecké jednotky. Z tohoto je patrné, že už Dune II začíná s odlišením jednotek pro jednotlivé herní strany.
  • Rychlost pohybu jednotek je závislá na terénu ve kterém se pohybují (písek, kámen) a také jejich poškození. Zde vidíme, že už stařičká Dune II odráží poškození jednotky na její použitelnosti (rychlost pohybu, rychlost střelby)
  • Dune II disponuje budovou ve které je možné kupovat jednotky za nižší/vyšší ceny v závislosti na poptávce. (čekali byste toto od zakladatele žánru?)
  • Obsahuje všechny standardní ekonomické principy RTS žánru - těžba suroviny, přeprava suroviny, uložení suroviny do skladů, spotřeba suroviny na stavbu jednotek/budov, energetický management.

   Výčet bodů výše je jen výpisem zajímavých detailů kterými mnohdy nedisponují ani hry z aktuální doby, což pouze umocňuje fakt, že se jedná o skutečně převratnou hru nejen z důvodu založení nového žánru na herním poli, ale i v oblasti možností které nabízí se dostává nečekaně daleko a i přesto, že vzhledem k jejímu věku už si ji dnes asi mnoho lidí nezahraje, jedná se o kultovní dílko které by se, troufám si říct, s jistotou vrylo do srdce každého herního stratéga. Pro zajímavost uvedu, že jsem hru opět hrál nenásilně někdy zhruba před dvěma roky a přes její neskutečně návykovou hratelnost jsem se nemohl od monitoru odtrhnout, dokud jsem těm zelenejm Ordosum nenakopal zadky v posledním lvl... a když tak o tom přemýšlím asi si ji půjdu zahrát po létech znovu. Ano, nezapomínejme na hratelnost - co by byla Dune II se vším tím super obsahem, kdyby byla nudná... nic. Ale není nudná, hra má velmi vysokou hratelnost, a neexistuje příliš mnoho strategií, které by ji v tomto ohledu dokázali překonat. Neexistuje mnoho her, které by byli tak pokrokové.

 

   Dune II obr.3   Dune II obr.4

 

 

   Zajímavosti, vydavatel:

  • Originální název Dune II: The building of a Dynasty, byl pro Evropský trh přejmenován na Dune II: Battle for Arrakis
  • Vychází z knižní předlohy klasického Sci-Fi románu Franka Herberta Duna
  • Dune II ve skutečnosti není následovníkem hry Dune (adventura z roku 1992) - byly vyvíjeny paralelně. V roce 1998 vyšla hra Dune 2000 jež byla remakem Dune II a přinášela prakticky pouze moderní grafický kabát a vyspělejší ovládání - tato hra se nijak výrazně do dějin žánru nezapsala. V roce 2001 vychází pokračování pod názvem Emperor: Battle for Dune a stává se jednou z prvních RTS her kompletně ve 3D grafice. Tento díl disponoval nádhernou grafikou, a vylmi vysokými obecnými hodnoceními.
  • Ve své době Dune II disponovala vyspělou grafikou a zejména v oblasti ozvučení hry přinášela výrazné inovace - první hra používající MIDI a jedna z prvních používající digitální samply.
  • Hra vyšla na PC, Sega MegaDrive a Amiga.
  • Nároky hry: 10MB HDD, 16Mhz 16bit CPU (tedy i 286), 2MB ram, VGA karta. Rozlišení 320x200px.
  • Vydavatel: Virgin Interactive, Vývojáři: Westwood Studios (1985-2003), Rok vydání: 1992
  • Nejčastější průměrná hodnocení: 80% - 100%

 

 

   Co nového hra přináší:

   Krom toho, že zakládá v celku žánr real-time strategie (tedy strategie ve které probíhá boj, stavba základen i jednotek v reálném čase), přináší také významné novinky v oblasti ozvučení hry a na svou dobu disponuje vyspělou grafickou stránkou. Mimo tyto záležitosti má opravdu velmi vysoký index hratelnosti.

 

 

   Herní linie

 

Dune II (1992) Dune 2000 (1998) 
Dune II obr.5 Dune 2000
Emperor: Battle for Dune (2001)  Pokračování neoznámeno (2009) 
Emperor: Battle for Dune  

 

 

    Podporuji:                                                                                                               A tesim se:
    BOINC   Happy Eund (zeleny sport)   EU Fuck You
Copyright ©2008-2017 i-skladka.cz All Rights Reserved. Contact: i-skladka@tiscali.cz. Basic template by RocketTheme
i-skladka run an open source CMS system Joomla! | | Compatible with:
FirefoxIE 11SafariOperaGoogle Chrome